Onderzoekscompetenties voor de zesdejaars

Onze zesdejaars zijn er direct ingevlogen dit schooljaar. Op woensdag 11 september woonden ze een infosessie bij over het onderzoek dat ze in hun laatste jaar bij ons op school zullen voeren.


Mevrouw Goeminne en Meneer Brennan legden alles in geuren en kleuren uit. Waarom is een onderzoekscompetentie belangrijk? Welke fasen kent een goed onderzoek? En wat is nu een goede onderzoeksvraag? Onder andere deze vragen werden die woensdag beantwoord. Om een relevante en haalbare onderzoeksvraag op te stellen, leerden de leerlingen dat zo’n vraag moet voldoen aan de SMART-criteria. SMART staat dan voor Specifiek – Meetbaar – Actiegericht – Realistisch – Tijdsgebonden.
Na de onderzoeksvraag volgt dan een projectvoorstel. Bij het proces horen uiteraard overleg- en feedbackmomenten. Hoe deze in zijn werk gaan en de bijhorende deadlines werden ook meegegeven in deze interessante infosessie. Hoe het eindproduct uiteindelijk geëvalueerd zal worden kwam ook aan bod.

De leerlingen luisterden geboeid, maar sommigen waren toch ook wat overdonderd. Uiteraard is het ons doel om hen klaar te stomen voor hoger onderwijs en is het voeren van een onderzoek een stap in die richting. Op woensdag 25 september 2024 moeten alle leerlingen van het laatste jaar hun onderwerp en onderzoeksvraag indienen. Vanaf 17 maart 2025 zullen de uiteindelijke presentaties voor een jury plaatsvinden. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.